Seznam základních pojmů, se kterými mají začínající uživatelé problém při zpracování GAD pro DTM a dělají v nich nejčastěji chyby
- Jako první krok pro práci s DTM (a i pro KN) je zapotřebí zapnout přepínač Zaokrouhlovat YXZ při ukládání do SS protože veškeré kontroly na straně serverů jsou založené na kontrole souřadnic s přesností na cm a tedy po celou dobu výpočtů se musí pracovat se souřadnicemi zaokrouhlenými na cm a nestačí je mít zaokrouhlené až na výstupu.
- Je nutné pochopit, co znamená trojmezí, aby bylo možná vytvářet základní kresbu pro DTM. Viz Kontroly DTM, kde si lze základní chyby kresby nechat zkontrolovat přímo v GEUSu.
- Používejte prosím opravdu Kontroly DTM, pomocí kterých lze odstranit základní chyby kresby, než kontaktujete naší technickou podporu a než exportovaný soubor zašlete na kontrolní podání.
- DTM není katastrální mapa
- Tedy pokud například změřím dům na již existující linii v DTM, vše spojuji na nově zaměřené rohy domu a nic nevyrovnávám na původní linii.
- Měřím co vidím a a nic "nepasuji" do chybně nebo nepřesně změřené mapy. Měřím to co mám zadané, že mám změřit a nemám povinnost opravovat něčí chybné měření či zákres.
- Průsečík někdy potřebuji určit výpočtem (konstrukčně), pokud jsem ho v terénu nezměřil (nebo nešel změřit), ale pak tomu bodu musím nějak doplnit výšku.
- Hojně je v DTM použita linie "neidentifikovatelný objekt", což je většinou linie, která v terénu není vidět a slouží k uzavření nějakých ploch, aby byly uzavřené a šly zaplochovat. Takové linie lze více méně měnit libovolně, tedy například není je nutné navazovat doprostřed hranice budovy a kvůli tomu do hranice budovy přidávat bod, ale lze ji klidně přesunout na roh budovy.
- Definiční body ploch nejsou parcelní čísla! Tedy je nepřesouvejte do optického středu plochy, ale pokud možno je nemažte a nekreslete na nové místo (jak je to nutné v KN), ale klidně je nechte někde při okraji plochy. Pokud definiční bod přesunete jeho smazáním a novým nakreslením (zakázané to není), způsobíte si tím velké komplikace hlavně při následné aktualizaci OKZPS. Pokud už musíte definiční bod přesunout (protože by zůstal mimo plochu), raději použijte editaci jeho polohy.
- Je nutné pochopit pojem hierarchie, bez kterého opět nelze správně vytvořit jakoukoliv jen trochu složitější kresbu. Kontrolu pro hierarchie zatím GEUS neobsahuje, nicméně GEUS je umí zobrazit a lze je tak kontrolovat pohledem.
- Největším problémem jsou oblasti OKZPS
- Zkuste si projít kapitolu dokumentace OKZPS ve zkratce, kdy je nutné pochopit, že OKZPS se mění po celých plochách, tedy úplně jinak, než ostatní kresba.
- Mazání definičních bodů kvůli jejich přesunu na novou polohu, kde se vloží jako nový prvek, způsobí velké komplikace, protože takové plochy se pak často musí nejdříve z OKZPS odebrat a pak znovu přidat. Pokud necháte definiční bod na svém původním místě (byť je úplně někde mimo optický střed - viz bod výše), těmto komplikacím se vyhnete.
- Přesný algoritmus, jak přidávání a odebírání ploch funguje se nám zatím vydedukovat nepodařilo a nikde není zveřejněný, tedy i pro poměrně zkušené uživatele je to někdy na velmi mnoho pokusů odeslání na kontrolní podání, než to algoritmus na serverech označí jako "zapracovatelné".
- Technická podpora
- Většinu problémů jsem schopní identifikovat pouze přímo nad vašimi daty. Po telefonu se problém v datech najít nedá. Stejně tak nestačí zaslat chybové protokoly, z nich původ chyby nevyčteme, k tomu jsou nutná zdrojová data, která chybu vyvolala.
- Pro odeslání dat můžete použít přímo funkci Zálohovat a odeslat na PODPORU, nicméně o takto zaslaných datech se dozvíme jen z Vašeho mailu, protože FTP server průběžně nekontrolujeme a ani na něm není vidět, kdo data poslal.
- Dotazy a případná data posílejte na podpora@geus.cz, odpovíme, jak nejdříve budeme moct.