Řešení problému s nenalezeným HW klíčem HASP v programu GEUS na Windows 11
Pokud po instalaci programu GEUS na nový počítač s operačním systémem Windows 11 Pro není rozpoznán hardwarový klíč HASP (i když klíč svítí a funguje na jiných počítačích), postupujte podle následujících kroků. Tento návod vychází z reálného řešení uživatelského dotazu a odpovědi technické podpory GEUS ware s.r.o.
1. Zkontrolujte verzi ovladače HASP
- Otevřete internetový prohlížeč a zadejte adresu http://localhost:1947. Otevře se aplikace Admin Control Center.
- V levém menu klikněte na položku Diagnostics.
- Zkontrolujte číslo verze u položky Run Time Installer (viz obrázek níže).
- Pokud je zde uvedena verze 8.21 a vyšší, jedná se o novější ovladač, který nemusí být kompatibilní s HW klíči používanými programem GEUS.
2. Odinstalace nekompatibilních ovladačů
- Odpojte HW klíč z počítače.
- Stáhněte si nástroj haspdinst.exe z https://www.geus.cz/soubor/haspdinst-exe/.
- Otevřete příkazový řádek (CMD) s administrátorskými právy v adresáři, kde je uložen soubor
haspdinst.exe. - Spusťte příkaz:
haspdinst.exe -fr -kp -purge - Případně lze použít i Total Commander s právy správce (viz obrázek níže).
3. Instalace správné verze ovladačů HASP
- Stáhněte ovladače verze 8.23 pro lokální HW klíč z https://www.geus.cz/soubor/sentinel-hasp-8-23/.
- ZIP soubor rozbalte do libovolného adresáře (např.
C:\GEUS\GEUSXXX, kde je nainstalovaný program GEUS). - Před instalací HW klíč NEPŘIPOJUJTE! Ovladače je nutné instalovat bez připojeného klíče.
- Spusťte soubor
install_hasp.batpoklepáním. Okno příkazové řádky po úspěšné instalaci samo zmizí. - Až poté připojte HW klíč do USB portu. Kontrolka na klíči by měla svítit a měl by být správně detekován.
4. Další kroky při přetrvávajícím problému
- Pokud problém stále přetrvává, zašlete soubor
c:\Geus\GEUS290\stav.errtechnické podpoře pro další analýzu. - Podpora může poskytnout další individuální postupy v závislosti na obsahu tohoto souboru i případné chybě ovladačů.
Závěrečné poznámky
- Správná verze ovladačů je pro funkčnost HW klíče nezbytná, zejména na novějších systémech Windows.
- Po provedení výše uvedených kroků by měl být HW klíč rozpoznán a program GEUS plně funkční.
- V případě úspěšného vyřešení doporučujeme zaznamenat si použitý postup pro budoucí reinstalace.
Pokud potřebujete další pomoc, kontaktujte technickou podporu GEUS ware s.r.o. (hotline@geus.cz, tel. 212 248 048).
Registrační formulář pro informace o programech GEUS: https://www.geus.cz/inpage/prihlaseni-do-e-mailoveho-informacniho-kanalu/