Jak vyřešit problém s nenalezeným HW klíčem HASP v GEUS na Windows 11

Řešení problému s nenalezeným HW klíčem HASP v programu GEUS na Windows 11

Pokud po instalaci programu GEUS na nový počítač s operačním systémem Windows 11 Pro není rozpoznán hardwarový klíč HASP (i když klíč svítí a funguje na jiných počítačích), postupujte podle následujících kroků. Tento návod vychází z reálného řešení uživatelského dotazu a odpovědi technické podpory GEUS ware s.r.o.

1. Zkontrolujte verzi ovladače HASP

  1. Otevřete internetový prohlížeč a zadejte adresu http://localhost:1947. Otevře se aplikace Admin Control Center.
  2. V levém menu klikněte na položku Diagnostics.
  3. Zkontrolujte číslo verze u položky Run Time Installer (viz obrázek níže).
  4. Pokud je zde uvedena verze 8.21 a vyšší, jedná se o novější ovladač, který nemusí být kompatibilní s HW klíči používanými programem GEUS.
Admin Control Center Diagnostics
Ukázka kontroly verze ovladače v Admin Control Center

2. Odinstalace nekompatibilních ovladačů

  1. Odpojte HW klíč z počítače.
  2. Stáhněte si nástroj haspdinst.exe z https://www.geus.cz/soubor/haspdinst-exe/.
  3. Otevřete příkazový řádek (CMD) s administrátorskými právy v adresáři, kde je uložen soubor haspdinst.exe.
  4. Spusťte příkaz:
    haspdinst.exe -fr -kp -purge
  5. Případně lze použít i Total Commander s právy správce (viz obrázek níže).
Odinstalace ovladačů haspdinst
Odinstalace ovladačů pomocí příkazového řádku

3. Instalace správné verze ovladačů HASP

  1. Stáhněte ovladače verze 8.23 pro lokální HW klíč z https://www.geus.cz/soubor/sentinel-hasp-8-23/.
  2. ZIP soubor rozbalte do libovolného adresáře (např. C:\GEUS\GEUSXXX, kde je nainstalovaný program GEUS).
  3. Před instalací HW klíč NEPŘIPOJUJTE! Ovladače je nutné instalovat bez připojeného klíče.
  4. Spusťte soubor install_hasp.bat poklepáním. Okno příkazové řádky po úspěšné instalaci samo zmizí.
  5. Až poté připojte HW klíč do USB portu. Kontrolka na klíči by měla svítit a měl by být správně detekován.

4. Další kroky při přetrvávajícím problému

  • Pokud problém stále přetrvává, zašlete soubor c:\Geus\GEUS290\stav.err technické podpoře pro další analýzu.
  • Podpora může poskytnout další individuální postupy v závislosti na obsahu tohoto souboru i případné chybě ovladačů.

Závěrečné poznámky

  • Správná verze ovladačů je pro funkčnost HW klíče nezbytná, zejména na novějších systémech Windows.
  • Po provedení výše uvedených kroků by měl být HW klíč rozpoznán a program GEUS plně funkční.
  • V případě úspěšného vyřešení doporučujeme zaznamenat si použitý postup pro budoucí reinstalace.

Pokud potřebujete další pomoc, kontaktujte technickou podporu GEUS ware s.r.o. (hotline@geus.cz, tel. 212 248 048).


Registrační formulář pro informace o programech GEUS: https://www.geus.cz/inpage/prihlaseni-do-e-mailoveho-informacniho-kanalu/